Promovendus leergemeenschappen op de grens van school en werk
Voor de Hanze Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen zijn wij op zoek naar een promovendus voor een (vierjarig) PhD-project. Dit promotieonderzoek maakt deel uit van het StudentLines-initiatief en wordt volledig gefinancierd door het Nationaal Programma Groningen.
Het StudentLines-initiatief
StudentLines is een grootschalig, samenwerkingsgericht en studentgericht onderzoeks- en datainfrastructuurproject dat gezamenlijk is ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanze Groningen. Het uiteindelijke doel is bij te dragen aan de kwaliteit van het onderwijs door middel van onderzoek, het bevorderen van onderwijsinnovatie, het monitoren van interventies en het in kaart brengen van de verbindingen tussen onderwijsinstellingen en het werkveld (onderwijsloopbanen, voortgangspaden).
De aan StudentLines verbonden promotieonderzoeken dragen hier aan bij door middel van pilots over belangrijke elementen van deze infrastructuur van gegevens en mensen. Ze zullen onderzoeken hoe StudentLines onderzoekers, docenten, beleidsmakers, regionale belanghebbenden en bovenal studenten kunnen betrekken om de manier waarop gegevens worden gebruikt te transformeren om studenten te ondersteunen gedurende hun gehele schoolloopbaan. Onder het project StudentLines zullen meerdere promotieonderzoeken gaan plaatsvinden. Meer informatie kan je vinden op: www.studentlines.nl
Promotieonderzoek: leergemeenschappen op de grens van school en werk
In leergemeenschappen op de grens van school en werk, werken en leren studenten samen met praktijkpartners aan authentieke vraagstukken uit de regio. Het gaat hierbij om studenten van het mbo, hbo en wo, uit de regio Noord Nederland. In je promotieonderzoek bouw je voort op bestaande literatuur naar samenwerkend leren en leeromgevingen op de grens van school en werk. Centraal in je onderzoek staan de kenmerken van de leer(werk)omgeving. Met daarbij specifieke aandacht voor het authentieke vraagstuk - een reëel probleem uit het werkveld - en voor het samenwerken en samen leren van studenten en andere betrokkenen, evenals de opbrengsten voor zowel studenten als het werkveld.
Daarnaast onderzoek je hoe studenten zich verbonden voelen met de regio en het vraagstuk, en hoe dat samenhangt met hun motivatie en leerproces. Leidt deelname aan leergemeenschappen tot een sterkere binding met de regio en het vraagstuk?
Gedurende vier jaar werk je toe naar een proefschrift dat bestaat uit vier verschillende deelstudies, namelijk een literatuurreview, vragenlijststudie, meervoudige casestudie en interventiestudie. Jij maakt deze eerste opzet, in samenspraak met je begeleidingsteam en werkt deze verder uit tot een volwaardig onderzoeksvoorstel. Dit geeft je veel ruimte om het promotievoorstel vorm te geven op een manier die aansluit bij jouw interesse en expertise. Na 9 maanden volgt, volgens de procedure van de RUG, een beoordeling waarin wordt vastgesteld of er voldoende vertrouwen is in een succesvolle afronding van de promotie in de resterende jaren.
Het begeleidingsteam bestaat uit twee copromotoren: Dr. Jannet Doppenberg (Lector Hanze) en Dr. Nienke Renting (Universitair Docent RUG) en een promotor: Prof. Dr. Jan Riezebos (Hoogleraar RUG). Je hebt maandelijks overleg met het volledige begeleidingsteam. Daarnaast heb je regelmatig overleg met de copromotoren. Verder neem je deel aan bijeenkomsten met andere promovendi binnen StudentLines en aan de onderzoeksbijeenkomsten van de afdelingen waarin je werkzaam bent. Tijdens je promotietraject krijg je de mogelijkheid om onderwijservaring op te doen die aansluit bij je onderzoek, bijvoorbeeld door scripties te begeleiden over verwante onderwerpen of door als mededocent bij te dragen aan een leergemeenschap.
De promovendus zal worden aangemeld bij de Graduate School van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en bij de onderzoeksschool ICO (Interuniversitair Centrum voor Onderwijsonderzoek). Beide instituten bieden een breed aanbod aan cursussen en activiteiten die gericht zijn op jouw professionele en wetenschappelijke ontwikkeling. De wetenschappelijke commissie van het ICO zal het door jou uitgewerkte onderzoeksvoorstel tevens beoordelen. Meer informatie over de Graduate School vind je op: https://www.rug.nl/research/gradschool-behavioural-and-social-sciences/ en over ICO op: https://ico-education.nl/ico-membership/ico-phd-members/
Tijdens je promotie werk je op twee plekken. Allereerst maak je deel uit van het lectoraat Leren in de Leergemeenschap van de Hanze. Het lectoraat Leren in de Leergemeenschap onderzoekt hoe en wat (aanstaande) professionals leren van en met elkaar in leergemeenschappen en hoe dit leren verder geoptimaliseerd kan worden. Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen een kenniskring van onderzoekers onder leiding van de lector. Het lectoraat is onderdeel van het Centrum voor Talent en Leren, waar je tevens een werkplek tot je beschikking krijgt.
Ten tweede krijg je een werkplek bij het GION Onderwijs/Onderzoek van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. GION onderwijs/onderzoek levert door wetenschappelijk onderzoek een concrete bijdrage aan beter onderwijs. We richten ons op het beschrijven, het verklaren en het optimaliseren van onderwijsleerprocessen en onderwijsbeleid binnen het formeel onderwijs. Binnen de afdeling werken diverse promovendi aan vergelijkbare. Je krijgt een werkplek voor 4 dagen per week en toegang tot alle (digitale) faciliteiten van de RUG.
- Een afgeronde universitaire master in de sociale wetenschappen (bijv. Onderwijswetenschappen, Pedagogiek, Onderwijssociologie). Een research master is een pluspunt.
- Aantoonbare affiniteit, ervaring met en/of interesse in vraagstukken rondom leergemeenschappen, samenwerkend leren en leeromgevingen op de grens werkveld en mbo, hbo en wo. Het is een voordeel als je interesse hebt in de noordelijke regio en de vraagstukken die hier spelen.
- Sterk analytisch vermogen en goede onderzoeksvaardigheden, bij voorkeur ervaring met zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden en het opzetten en uitvoeren van onderzoek in de onderwijspraktijk.
- Een proactieve en op samenwerking ingestelde werkhouding, waarbij je het voortouw neemt in het maken en uitvoeren van afspraken met het begeleidingsteam alsook goede contacten onderhoudt met andere relevante betrokkenen. Denk hierbij aan andere onderzoekers in het Studentlines-project, maar ook aan studenten, docenten en werkveldpartners waarmee je samenwerkt binnen je eigen project.
- Je werkt zelfstandig, planmatig en gestructureerd.
- Uitstekende verbale en schriftelijke vaardigheden in zowel het Nederlands als het Engels.
- Een fulltime dienstverband bij de Hanze (1.0 FTE) tot en met december 2029. Je krijgt eerst een tijdelijk contract van één jaar aangeboden met de optie tot verlenging tot en met december 2029. Indiensttreding is zo spoedig mogelijk.
- Verlenging van het contract is afhankelijk van voldoende voortgang in het eerste jaar, om aan te geven dat een succesvolle afronding van het proefschrift binnen de gestelde tijd te verwachten is.
Schaal 10 (min. € 3.639,- en max. € 5.699,-), conform cao-hbo. Het salaris is bruto per maand bij een fulltime dienstverband. Inschaling vindt plaats in de functie van Instructeur onderwijs en onderzoek E. Een vakantie-uitkering van 8% en een structurele eindejaarsuitkering van 8,3%. Maximaal 53 verlofdagen op jaarbasis, en daarnaast kun je gebruik maken van duurzame inzetbaarheidsuren en thuiswerkfaciliteiten. De mogelijkheid om je voortdurend te professionaliseren via onze Hanze PL Academy.
Binnen de Hanze vinden op dit moment organisatieontwikkelingen plaats. Dit kan betekenen dat functies en afdelingen in de toekomst (deels) anders worden ingericht of van plaats veranderen binnen de organisatie.
We vertellen je er graag over! Voor inhoudelijke informatie over deze vacature kun je contact opnemen met Jannet Doppenberg, lector Leren in de Leergemeenschap van de Hanze, email j.j.doppenberg@pl.hanze.nl of telefoonnummer 050-595 6775, of Nienke Renting, universitair docent bij GION Onderzoek/Onderwijs van de Rijksuniversiteit Groningen, email n.renting@rug.nl of telefoonnummer 050- 363 3664.
Voor overige vragen kun je contact opnemen met Maike van der Vlugt, teamleider onderzoek CTL van de Hanze, telefoonnummer 050-595 3247. De contactpersonen zijn niet bereikbaar tijdens de Feestdagen.
Let op! Deze e-mailadressen niet gebruiken voor je sollicitatie. Klik daarvoor op de sollicitatiebutton.
Stuur dan je cv en motivatie via de sollicitatiebutton.
Sluitingsdatum is: 11-01-2026 Gesprekken zijn op: donderdagochtend 22 januari en vrijdagmiddag 23 januari 2026 - Sollicitanten die worden uitgenodigd voor een gesprek, ontvangen het voorlopige promotievoorstel en daarbij aansluitend vragen we kandidaten een kort voorstel uit te werken voor een mogelijke deelstudie binnen dit promotietraject.
- Wij vragen nieuwe medewerkers om bij indiensttreding een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan te vragen. De kosten worden door de Hanze vergoed.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.